Multimedia Art Productions

Johann Wilhelm, Elector Palatine erected impressive buildings such as the Schloss Bensberg and led a lavish court which gave work to many artists and artisans, including the court painters Johannes Spilberg, his daughter Adriana, her later husband Eglon van der Neer, Adriaen van der Werff
Jan Frans van
Douven, Herman van der Mijn, Jan van Nickelen, his daughter Jacoba Maria van Nickelen, her husband Willem Troost, Anthoni Schoonjans, Rachel Ruysch, Godfried Schalcken, and Jan Weenix with his daughterMaria Weenix . His enormous collection of paintings by Rubens can still be seen in the Alte Pinakothek in Munich. His widow Anna Maria Luisa was the last scion of the House of Medici. A patron of the arts, she bequeathed the Medicis’ large art collection, including the contents of the Uffizi, Palazzo Pitti, and the Medicean villas, which she inherited upon the death of her brother Gian Gastone in 1737, and her Palatine treasures to the Tuscan state, on the condition that no part of it could be removed from the capital Florence. Therefore, these treasures are still to be visited in Florence today.

adriaen vander Werff
Zelfportret_met_het_portret_van_zijn_vrouw_Margaretha_van_Rees_en_hun_dochtertje_Maria_Rijksmuseum_SK-A-465
Zelfportret Adriaen van der Werff met het portret van zijn vrouw Margaretha van Rees en hun dochtertje Maria - Rijksmuseum

Adriaen van der Werff was de zoon van een molenaar in goeden doen. De familie was remonstrants en zijn moeder wilde dat hij dominee werd, maar hij wilde een opleiding als schilder. Hij vertrok naar Eglon Hendrick van der Neer in Rotterdam toen hij twaalf was en specialiseerde zich in het schilderen van kleding en stoffen. In 1676 vestigde hij zich zelfstandig. In 1687 trouwde hij Margaretha Rees, een wees uit Dordrecht. In 1691 werd hij hoofdman van het Sint-Lucasgilde. In 1692 kocht hij een huis aan de Delftse vaart. In 1696 kreeg hij bezoek van de keurvorst Johann Wilhelm von der Pfalz. Deze had bij een kunsthandel in Amsterdam een schilderij van zijn hand gekocht en was zo onder de indruk van dit werk dat hij de maker ervan wilde ontmoeten. De keurvorst gaf Van der Werff opdracht zijn portret te schilderen en een Salomonsoordeel, beide bestemd voor zijn schoonvader Cosimo III de' Medici.
De keurvorst had een grote voorkeur voor Hollandse schilders en op 15 juni 1697 werd Van der Werff tot hofschilder benoemd voor zes maanden per jaar, maar hij mocht in Rotterdam blijven wonen. Hij reisde minstens zeven keer naar
Düsseldorf, twee keer in gezelschap van de Rotterdamse VOC-bewindhebber Nicolaas Flinck, de zoon van kunstschilder Govert Flinck, bovendien de voormalige voogd van zijn echtgenote. In 1703 werd Van der Werff door de keurvorst in de adelstand verheven en kreeg de titel van ridder; hij nam daarmee de plaats in van zijn voormalige en inmiddels overleden leermeester Eglon van der Neer. Van der Werff schilderde vanaf dat moment negen maanden per jaar voor een jaarlijks honorarium van 6.000 gulden en kreeg daarnaast voor ieder afgeleverd schilderij extra betaald. In december 1704 schilderde hij John Churchill, de hertog van Marlborough; in 1705 Gian Gastone de' Medici, de laatste groothertog van Toscane.
Johan Willem van de Palts bezat 34 schilderijen van Van der Werff. Deze hingen in een speciaal daarvoor bestemde zaal en naast die van
Rembrandt. Van der Werff genoot in die jaren grote bekendheid en ging door als de beste Nederlandse schilder uit de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. In 1709 kreeg hij bezoek van Anton Ulrich van Brunswijk-Wolfenbüttel en een jaar later van koning August II van Polen, die met lege handen terugging, omdat alle schilderijen voor de keurvorst van de Palts bestemd waren. Na de dood van Johan Willem ontsloeg zijn opvolger Carl Philipp in 1716 alle kunstenaars: de schatkist was leeg. In 1717 trouwde Van der Werffs enig kind en dochter met Adriaan Brouwer, die secretaris werd van de schilder. Van der Werff en zijn schoonzoon probeerden nog achterstallig honorarium te verkrijgen voor een onvoltooid portret. Hij kreeg uiteindelijk bezoek van de directeur van de collectie Jan Frans Douven, die het werk meenam naar Düsseldorf.
Bij zijn begrafenis op 17 november 1722 beierden de klokken van de Rotterdamse
Laurenskerk vier uur lang. (wikipedia paintings)


Adriaen_van_der_Werff_-_Liberal_arts_pay_homage_to_Johann_Wilhelm,_Palatine_of_the_Rhine,_and_his_wife_-_M.Ob.851_MNW_-_National_Museum_in_Warsaw
Adriaen van der Werff (21 January 1659 – 12 November 1722)
Liberal arts pay homage to Johann Wilhelm, Palatine of the Rhine, and his wife Maria Anna Louisa de' Medici


Adriaen_van_der_Werff_-_Portrait_of_the_Artist's_Wife,_Margareta_Rees_-_1994.146_-_Harvard_Art_Museums
Adriaen van der Werff Portrait of the Artist’s Wife, Margareta Rees

ADRIAEN-VAN-DER-WERFF_SELBSTBILDNIS_CC-BY-SA_BSTGS_7248
Zelfportret


010570_A-C
Portret van Margareta Rees (1669-1732)

ADRIAEN-VAN-DER-WERFF_BILDNIS-DES-HERZOGS-GIOVANNI-GASTONE-DE-MEDICI-1671-1737_CC-BY-SA_BSTGS_1273
Adriaen van der Werff-Hertog Giovanni Gastone de' Medici (1671-1737)


076052_A-B
Adriaen van der Werff - Portret van Adriaen Brouwer (1682-?)
Ovaal portret van een man, voorstellende Adriaen Brouwer, echtgenoot van Maria van der Werff. Man met allongepruik, roodbruine mantel, afgezet met goudbrokaat. Adriaen Brouwwer en Maria van der Werff trouwden met elkaar in 1717. Originele ovale gesneden en vergulde lijst.


HRR_1648
IMG_9471