Lucas Cranach, 1529

Dubbelportret van Maarten Luther en Katharina von Bora

Darmstadt, Hessisches Landesmuseum

olie en tempera op hout

elk paneel 37,5 x 23,5 cm


Veel portretten bestaan er van Maarten Luther en zijn echtgenote Katharina von Bora, of ze nu zijn gemaakt door hun grote vriend Lucas Cranach de Oude of gereproduceerd in zijn atelier, alle portretten ademen dezelfde geest. Hij is de grote geleerde met een langs de beschouwer gerichte naar binnengekeerde blik, in tegenstelling tot zijn vrouw die actief naar een bepaald punt kijkt. Hij draagt een zwarte mantel met hoge kraag en zijn haar wordt bedekt door een baret, zij is gekleed in een half geopend donker jakje waaronder een witte blouse zichtbaar wordt met een band over de buste en een zwarte bies op de kraag. Het haar draagt zij vanachter in een hoofddoek vastgebonden. Ook al straalt Katharina energie uit, beiden zijn verstild weergegeven waarbij geen spoor valt op te merken van alle turbulentie die door hem, ondersteund door haar, op het gebied van het geloof werd teweeg gebracht.


Op 13 juni 1525 vond het huwelijk tussen Maarten Luther en Katharina von Bora plaats te Wittenberg. Groot was haar liefde voor hem die haar al voor haar vlucht uit het klooster in 1523 –solus Christus- had weten te inspireren. Gehard door het zware kloosterleven en gesteund door de opleiding die zij er had gekregen, wist die Lutherin die door haar man omdat zij altijd zo vroeg opstond ‘der Morgenstern von Wittenberg’ werd genoemd, het Lutherhuis tot een grote, goed draaiende organisatie met veel personeel en inkomsten uit bezittingen uit te bouwen. Uit overtuiging voerde zij de regel in dat wie deelnam aan de maaltijd naar draagkracht betaalde want velen kwamen op de door Luther gepredikte gastvrijheid af.  Ondanks haar drukke werkzaamheden stond voor Katharina haar bepaald niet praktisch ingestelde wederhelft centraal, hij was de spil waar alles om draaide ook al liet zij zichzelf niet onbetuigd; de ‘Tischreden’ die door velen zijn opgetekend kenschetsen haar als een geleerde vrouw die niet op haar mondje was gevallen, hetgeen haar niet door iedereen in dank werd afgenomen….


De opvattingen op theologisch gebied waarvan Luther in talloze geschriften en publicaties gewag deed waren Rome niet welgevallig maar vonden daarentegen bij velen gretig gehoor, zowel bij geleerden als bij eenvoudigen van geest. Zijn vijf Sola’s die het verschil met de leer van de Rooms katholieke Kerk inzichtelijk maken, vonden overal weerklang en maakten de mens bewust van zijn eigen doen en laten. Oprecht diende de mens te leven in de wetenschap dat -sola fide- rechtvaardiging alleen door het geloof komt en dat alleen het geloof in Christus van het kwaad bevrijdt en heil brengt. Daarbij was volgens Luther voor de clerus en hun instellingen –soli Deo gloria- geen rol meer weggelegd; het antwoord vanuit Rome volgde in 1521 toen paus Leo X hem met zijn bul ‘Decet Romanum Pontificem’ excommuniceerde. Trouw aan Rome deed vervolgens keizer Karel V hem in de rijksban waarna hij in bescherming werd genomen door keurvorst Frederik de Wijze van Saksen.

Het leven was niet gemakkelijk voor hem maar zijn rotsvaste overtuiging hielp hem zijn rug te rechten en zijn leven te leven volgens de opvattingen die hij in zijn ‘Von der Freiheit eines Christenmenschen’ uit 1520 had verwoord……


drs. Natascha Bär

kunsthistorica

september 2013




CRANACH DIGITAL ARCHIVE

 

    HOME


    CONTACT


    WEBSHOP


    MATTHAEUS CROMMIUS - DAT NIEUWE TESTAMENT ANTVERPIAE 1539


    MUSICK’S MONUMENT - LIBRARY & ART COLLECTIONS




MARTIN LUTHER  PROJECT 2017 : 500 YEARS OF REFORMATION


    MARTIN LUTHER: THE COMPOSER & MUSICIAN




















REMBRANDT PROJECT


    SCHOONEN BRANT - SAEL REMBRANDTHOUSE


    GREENSLEEVES - REMBRANDT & SASKIA UYLENBURGH


    GRIEN SLIVIS LUTE DUET - REMBRANDT & ADRIAEN VAN RIJN


    AMARILLI - GIULIO CACCINI - SASKIA UYLENBURGH


    MY LADY HUNSDONS ALLMANDE - REMBRANDT


    FLOW MY TEARS -  SINTE PAUWELS - REMBRANDT & HENDRICKJE STOFFELS


    FLOW MY TEARS - DS ADRIAEN SMOUT



RIJKSMUSEUM AMSTERDAM - RIJKSSTUDIO PROJECT 2014


    RIJKSSTUDIO PAINTINGS WITH MUSICAL INSTRUMENTS & MUSIC


    RUFFS (KRAGEN)


    QUEEN HORTENSE OF HOLLAND (1806-1810)


    BRUYLOFT IN CANA IN GALILEE - J.C. VERMEYEN CA 1530 - DALZA 1508


    MARIA ZART VON EDELER ART - ARNOLT SCHLICK 1512


    MADONNA VAN DE NEDERIGHEID - FRA ANGELICO - MIRAKEL 1444


    REMBRANDT &  DAT NIEUWE TESTAMENT 1539


JOHN BROADWOOD & SON(S) - SQUARE PIANOS


    BROADWOOD 1822


    BROADWOOD PIANO DUET



FRENCH PAINTED ROMANTIC GUITAR


    PAGANINI SONATA VI - FEDERICO AGOSTINI VIOLIN & HANS MEIJER GUITAR



SOPHIE VAN ORANJE-NASSAU, PRINSES DER NEDERLANDEN (1824-1897)


    SOPHIE VON SAKSEN WEIMAR-EISENNACH & FRANZ LISZT


CONCERT PROGRAMS


    MIRAKEL VAN AMERSFOORT 1444


    MARTIN LUTHER - THE COMPOSER & MUSICIAN


    REMBRANDT & SASKIA UYLENBURGH


    HORTENSE - QUEEN OF HOLLAND 1806-1810


    L’ESPRIT DE PARIS - PAULINE GARCIA VIARDOT 1821-1910


    PRINSES SOPHIE VAN ORANJE NASSAU 1824-1897





























KvK: 41211992 B01

AANGEMERKT DOOR DE BELASTINGDIENST NL ALS

ALGEMEEN NUT BEOGENDE INSTELLING

INFO STICHTING MUSICK’S MONUMENT