Multimedia Art Productions

Paula Bär-Giese is singer and pianist

Paula Bär-Giese studied both piano and singing and graduated with honour. Her voice is a brilliant lyrical soprano.

Paula singing repertoire is various: she sung a lot of operette in the "Franz Lehár-trio" but also sings opera, oratorio and is a dedicated interpreter of the French songs.
With her partner, the luteplayer and guitarist Hans Meijer, she found a new challenge in re-discovering,  performing and recording  medieval and renaissance music.

She also plays a lot on historical pianos and other historical ancestors. She gives many concerts where she sings and at the same time accompanies herself at the piano-(forte). This is common use in popmusic, but not in the technical more challenging classical music. In this way she creats a perfect union between the singing and the accompaniment.

Paula Bär-Giese: Expert Advisory Board Self-accompanied singing

A Beautiful Imperfection - Release 2024
Taking audiences back to Italy and Amsterdam during the Renaissance era, A Beautiful Imperfection is based on In Lucia’s Eyes by Arthur Japin, Inspired by a true story, the feature tells the empowering saga of a young woman named Lucia, Giacomo Casanova’s first and greatest love, who after having her face disfigured by smallpox makes the decision to leave Italy for Amsterdam. Paula singing an aria - Fransche Schouwburg Overtoom

911wAC5-HCL._SL1500_



pastedGraphic

Paula Bär-Giese heeft zowel klassiek piano als klassiek zang gestudeerd in Den Haag en Utrecht en is in beide disciplines cum laude afgestudeerd. Ze treedt veelvuldig op waarbij zij zichzelf op piano (-forte) begeleidt, wat men in klassieke muziek maar zelden ziet en hoort.
In dat kader is zij speciaal lid van het internationale Advisory board in de U.K., dat zelf-begeleiden opnieuw op de kaart wil zetten.
Onlangs heeft zij haar medewerking verleend als opera zangeres in een internationale filmproductie van Kaap Holland film:
‘A Beautiful Imperfection’, de verfilming van Arthus Japin’s boek ‘Een schitterend gebrek’.

A Beautiful Imperfection - Release 2023

345baa22-fd05-44a8-9e46-57829372c7b5
boekenbalie_9789029523455_cover_1920x1920

Dit boek is gebaseerd op het leven van Lucia, de eerste grote liefde van Giacomo Casanova. Het verhaal beschrijft de ontmoeting van Lucia en Giacomo, haar verraad en het terugzien, dit alles door de ogen van Lucia bezien. Het weerzien van Giacomo in Amsterdam is voor haar de aanleiding om op haar leven terug te kijken. Je gaat met Lucia mee naar het Italiaanse platteland, waar zij elkaar leerden kennen toen zij nog erg jong waren. Je leest hoe haar gezicht door ziekte blijvend verminkt raakt. Omdat uiterlijk bij de hogere Venetiaanse klasse waar Casanova toe behoort zeer belangrijk is, besluit ze uit liefde voor hem te vertrekken. Paula zingt een aria in de Fransche Schouwburg aan de Overtoom

IMG_1635
IMG_1686

IMG_1688

Paula werkt vaak samen met auteur Thera Coppens. Paula vertolkt bijpassende concertprogramma’s bij de lezingen die Thera Coppens over haar historische romans geeft.

Paula Bär-Giese: Expert Advisory Board Self-accompanied singing

Paula Bär-Giese videos


Tommaso Giordani

Giordani werd geboren in Napels tussen 1730 en 1733 en kwam uit een muzikale familie. Zijn vader was Giuseppe Giordani senior, geboren omstreeks 1695 in Napels, overleden na 1762, waarschijnlijk in Londen. Tommaso werd opgeleid in Napels en verhuisde met zijn vader en broers en zussen (waaronder zangeres Nicolina ) via Graz (1747), Salzburg en Frankfurt (1750), Amsterdam (1752) en Parijs (1753) naar Londen , waar ze vier burlettas uitvoerden bij Covent Garden in het seizoen 1753-4. Hoewel het gezin de komende twee jaar in Londen optrad, wordt Tommaso niet genoemd in de krantenberichten van die tijd.

3 juni 1756, Amsterdamsche Courant 67: Sr. GIORDANI, die over 3 jaren op de Hollandsche Schouburg met groot genoegen vertoond heeft zyn serieuse en comique Operaes; adverteert dat hy nu onlangs met nieuwe Acteurs en Actrices van Londen gearriveerd zynde, voornemens in deze maend Juny aen de Bergenvaerderskamer buyten de Utregtse poort, te geven 30 Representatien van diverse nieuwe so serieuse als comique Operaes, een Pakket van 30 Billets a 6 ducaten; die te bekomen zyn by H. Boussière en Sr. Giordani op ’t Cingel over de Munt.
do 17 juni 1756, Amsterdamsche Courant 73: Sr. GIORDANI adverteerd, dat hy in de aenstaende week voorzekere zal beginnen te representeeren diverse nieuwe so Serieuse als Comique Opera’s, aen de Bergervaerders Kamer buyten de Utregtse poort; een Paket van 30 Billets a 6 ducaten, zyn te bekomen by H. Boussiere Boekverkoper op den Dam, en by Sr. Giordani op Cingel over de Munt.
di 10 augustus 1756, Amsterdamsche Courant 96: Sr. GIORDANI adverteerd dat op Woensdag den 11 en Saturdag den 14 Aug., zal vertoonen L’ALBERGATRICE, Opera Comique, nooit hier gespeelt. NB. Men zal precies ten 5 uuren beginnen; de dagen dat geen Amsterdamsche Courant is zal men met
za 14 aug 1756, Amsterdamsche Courant 98: Sr. GIORDANI adverteerd dat op heeden zynde Saturdag den 14 Aug., en Maendag den 16 Aug. zal vertoond werden L’ALBERGATRICE, Opera Comique, nooit voor dezen hier vertoond: Men zal precys ten 5 uuren beginnen. NB. Op heeden zal Mr. Carel Vermeulen tusschen beyde een Concert op de Viool speelen.
zondag 22 augustus 1756
di 24 aug 1756, Amsterdamsche Courant 102: Sr. GIORDANI adverteerd dat op Woensdag den 25 Aug. vertoont zal werden L’ALBERGATRICE, Opera Comique: men zal precys ten 5 uuren beginnen. De dagen dat ’er geen Amsterd. Courant is, zal men met Biljetten adverteeren in Logementen, Coffyhuyzen en op de Beurs.
za 28 aug 1756, Amsterdamsche Courant 104: Sr. GIORDANI adverteerd dat heden om de Voorbereydings Predicatie niet gespeelt zal werden. Aenstaende Maendag den 30. Augusty en Woensdag den eersten Sept. zal men vertoonen LA CAMERIERA ACCORTA, Opera Comique: Men zal precys ten 5 uuren beginnen. De dagen dat ’er geen Amsterd. Courant is, zal men met Biljetten adverteeren in Logementen, Coffyhuyzen en op de Beurs.
za 4 sept 1756, Amsterdamsche Courant 107: Sr. GORDANI adverteerd dat heden geen Opera zal gespeeelt werden. Op Maendag den 6, en Woensdag den 8 Sept. zal men vertoonen LA CAMERIERA ACCORTA, Opera Comique: Men zal precys ten 5 uuren beginnen. NB. De Biljetten van Entre van Sr. Giordani zullen voor Maendag en Woensdag nog valideeren, maer langer niet, waer na de Liefhebbers kunnen reguyleeren. De dagen dat ’er geen Amsterdamsche Courant is, zal men met Biljetten adverteeren.


AMSTERDAM- 1756 & 1758


Giuseppe Giordani trad met zijn Italiaanse troep uit Londen op achter de Bergenvaarderskamer beginnende op 24 juni 1756.
De operavoorstellingen duurden tot en met 15 september, waarna de troep nog een benefietconcert gaf op 6 oktober. In 1758 werd er weer gespeeld achter de Bergenvaarderskamer.

RM Casanova RP-P-2015-26-154
Casanova en de hertog van Matalone bekijken met Leonilde erotische kunst, Adolf Gnauth, naar Julius Nisle, ca. 1850. Collectie Rijksmuseum Amsterdam


December 1758: Casanova bezoekt Amsterdam
Tijdens zijn bewogen leven bracht de schrijver, oplichter en vrouwenversierder Giacomo Casanova drie keer een bezoek aan Amsterdam. Hij werd hier verliefd op een veel te jong meisje, ging sledevaren op de bevroren Amstel en bezocht concerten en bordelen. Voor de Amsterdammers moet de Italiaanse avonturier een opzienbarende verschijning zijn geweest. Naar eigen zeggen werd Casanova vanwege zijn opzichtige kleding uitgejouwd en bespot door "het Hollandse plebs”.

Mysterieuze, aardse en amoureuze zaken deed de beroemde 18de-eeuwse avonturier Casanova in overvloed, zo valt te lezen in zijn memoires. Ook in Amsterdam. Hier werd hij verliefd op een veel te jeugdig meisje, bezocht hij een elitaire vrijmetselaarsbijeenkomst en vermaakte hij zich met 'Paduaanse hoeren'. De Italiaan logeerde en soupeerde in vermaarde vreemdelingenherbergen, zoals L'Étoile d'Orient.



Giacomo Casanova de Seingalt (1725-1798), zoon van een Venetiaanse toneelspeelster en een violist, schreef zijn memoires jaren na dato en putte grotendeels uit zijn geheugen. Het is dan ook weinig verwonderlijk dat hij van de chronologie dikwijls een potje maakt. Zo situeerde hij zijn eerste bezoek aan Amsterdam in 1757 terwijl uit andere bronnen blijkt dat hij er een jaar later aanwezig moet zijn geweest. Ook over de ware motieven voor die reis naar de Amstelstad zweeg de Venetiaan. Volgens eigen zeggen moest hij een miljoenenpakket aan Franse staatspapieren zien te slijten in de Hollandse stad, die indertijd gold als het bankierscentrum van Europa. In werkelijkheid was Casanova op missie voor zijn beschermvrouwe, de markiezin d'Urfé (1705-1775), voor wie hij waardepapieren te gelde moest maken.
Vanuit Parijs vertrok Giacomo Casanova in de winter van 1758 per postkoets naar Antwerpen vanwaar hij per jacht naar Rotterdam zeilde. Na een tussenstop in Den Haag ging hij met een postsjees naar Amsterdam. Onderweg kwam het bijna tot een duel, omdat de bestuurder van een tegemoetkomend rijtuig voorrang eiste. Tegen het donker - vóór het sluiten van de poorten - bereikte hij Amsterdam. Hij nam zijn intrek in L'Étoile d'Orient (Ster van het Oosten) in de Nes, ter hoogte van het huidige nummer 67. Deze herberg, aan het begin van de eeuw gevestigd door een hugenoot, trok veel vreemdelingen. Een beroemde gast was in 1755 Frederik II van Pruisen, incognito op reis door de Nederlanden. De voertaal aan de gemeenschappelijke herbergtafel van L'Étoile d'Orient was Frans, een taal die Casanova uitstekend beheerste.

Muziekherberg

Midden december bezocht Casanova de koophandelsbeurs, waar hij de meegebrachte waardepapieren probeerde te verzilveren. Hier ontmoette hij een 40-jarige weduwnaar aangeduid met de initialen 'D.O.'. Van deze heer is de ware identiteit nooit achterhaald, evenmin van zijn beminnelijke dochtertje Esther. Er volgde een dinertje in hun huis aan de Herengracht en Casanova viel als een blok voor haar jeugdige schoonheid - "alleen haar tanden waren niet mooi". Veertien jaar oud was zij slechts, maar dat deerde hem weinig: hij genoot van haar klavecimbelspel, haar Franse conversatie en "haar amandelvormige, diepzwarte ogen" en ongepoederde huid. Van haar vader mocht ze samen met Casanova naar een concert. Elders in Europa zouden meisjes niet zo gemakkelijk en zonder begeleiding met mannen mogen uitgaan, "maar hier wordt ons geleerd ons oppassend te gedragen", zo wist Esther. Het bleef dan ook bij wat geflirt en "een bescheiden kus".
Het concert was in het Hoogduitse Gekroonde Schaap in de Jodenbreestraat, bij de Sint Anthoniesluis. In deze muziekherberg ontmoette Casanova een jeugdvriendin, de zangeres Teresa Imer (1723-1797), die de hoofdact was en zong als een nachtegaal. Na afloop van het concert ging Esther mee naar huis met haar vader, die voor zekerheid toch maar naar het Gekroonde Schaap was getogen. Casanova keerde terug naar zijn logement in de Nes, waar hij als souper een bord oesters bestelde. Maar ineens stond daar Teresa in zijn kamer, geflankeerd door haar dochtertje Sophie. Gedrieën kregen zij een avondmaaltijd opgediend. De jeugdvrienden bleven tot zeven uur 's morgens bijpraten, terwijl het meisje in diepe slaap op zijn logeerbed lag. Teresa vertelde hem dat ze zijn dochtertje was.

Dronkenmansbende

Het tweede bezoek van Casanova aan Amsterdam was van oktober 1759 tot februari 1760. Ditmaal was hij op de vlucht voor de Franse justitie, na een poging tot oplichting door in Parijs een wisselbrief te vervalsen. Opnieuw logeerde de Italiaan in een vreemdelingenherberg van naam: de Tweede Liesveldse Bijbel in de Warmoesstraat (huidige nummer 114). Op straat werd hij vanwege zijn opzichtige kleding uitgejouwd en bespot door "het Hollandse plebs". Uiteraard bezocht hij Esther en heer D.O., die hij beiden inwijdde in de kabbalistiek, de magische getallenleer. Ook bezocht hij een "musico", waar "een ongure, dronkenmansbende" van matrozen zich amuseerde met drank, slechte tabak en publieke vrouwen. Hij sprak er met een streekgenote, die in het muziekhuis annex bordeel woonde, maar eindigde geheel alleen in zijn herbergbedje.
Op een kwade dag bezocht Casanova ook de Stad Lyon, een andere herberg met Franse uitbaters in de Nes (nr. 63, nu Frascati). Hij vond het een merkwaardig drankhuis, bevolkt door schavuiten en zwendelaars, maar kon het niet laten om met hen een kaartje te leggen. Met een vriend ging Casanova ook een dagje sledevaren op de bevroren Amstel. Ondanks de bij wijlen "zeer hoge snelheid" vond hij het een saai volksvermaak, dat ook nog eens een dukaat per uur aan sledehuur kostte. Liever maakte hij een wandeltocht langs de Amsterdamse musico's. Na een lustopwekkende maaltijd van oesters, ham en een imponerend aantal flessen wijn nam hij in een van die bordelen deel aan een ordinaire orgie met 'Paduaanse hoeren'. In deftiger gezelschap kwam Casanova ter verkeren toen mijnheer D.O. hem meenam naar "de loge van de burgemeesters". Dit moet La Fidélité zijn geweest, de exclusieve vrijmetselaarsafdeling van de bankier en regent Daniel Hogguer. Uitsluitend de hoogste stadsbestuurders hadden toegang tot de geheime logebijeenkomsten, die hoogstwaarschijnlijk plaatsvonden in het Oudezijds Herenlogement aan de Grimburgwal.
Op oudejaarsdag 1759 bezocht Casanova nog een concert met zijn geliefde Esther. 's Anderendaags bezorgde hij haar een stapel educatieve boeken. In februari vertrok hij naar Duitsland voor een volgend avontuur. Nog eenmaal bezocht Casanova Amsterdam: in augustus 1783. Tegen betaling begeleidde hij een Engelse dame, die "verzot was op het spreken van Latijn". Berooid moest hij in 1785 het reizen opgeven; hij werd bibliothecaris in het kasteel van Dux (nu Duchcov) in de Bohemen, Tsjechië. Hier schreef de beroemde avonturier zijn memoires en is hij (4 juni 1798) overleden.
Rijk der fabelen
In de vorige eeuw verspreidden enkele casanovisten allerlei bijzonderheden over de Amsterdamse avonturen van hun Italiaanse held. Zo zouden de initialen 'D.O.' staan voor de koopman-regent Henrik Hooft Danielsz, terwijl zijn tienjarige dochter Hester moest doorgaan voor de veertienjarige Esther. In 1978 heeft mejuffrouw Isa van Eeghen - "de Miss Marple van de Amsterdamse geschiedenis", volgens Peter-Paul de Baar (1998) - deze identificaties naar het rijk der fabelen verwezen in het Jaarboek van het Genootschap Amstelodamum. Theo Kars, de bezorger van de nieuwste Nederlandstalige editie van Casanova's memoires, blijft dicht bij de oorspronkelijke tekst en waagt zich niet aan speculaties. Achterin is een handig chronologisch overzicht opgenomen. Erg handig, zeker omdat de in de memoires genoemde tijdstippen deels onbetrouwbaar zijn.

https://onsamsterdam.nl/casanova-op-stap-in-amsterdam-de-nes-bij-de-sint-barberensteeg-december-1758